Katedra slovenského jazyka a literatúry Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave vznikla v roku 1997 a stala sa rovnoprávnou zložkou fakultnej i univerzitnej štruktúry.
Katedra slovenského jazyka a literatúry zabezpečuje tieto akreditované študijné programy:
Vedecko-výskumná činnosť členov katedry priamo súvisí s ich pedagogickým pôsobením. Granty a vedecké projekty, do riešenia ktorých sú zapojení členovia katedry, dokumentujú šírku a rôznorodosť výskumných tém. V oblasti vedy a výskumu sa pracovníci katedry venujú riešeniu otázok recepcie a interpretácie literárneho diela s užším zacielením na staršiu slovenskú literatúru, slovenskú literatúru 20. storočia, na literatúru pre deti a mládež, skúmaniu jazyka na zvukovej, lexikálnej, štylistickej, morfologickej a syntaktickej rovine, dejinám spisovnej slovenčiny, didaktike slovenského jazyka ako materinského i cudzieho jazyka.
V rámci ďalšieho vzdelávania Katedra slovenského jazyka a literatúry zabezpečuje a realizuje rigorózne konanie (PaedDr.) a rozširujúce štúdium vo vzdelávacom programe slovenský jazyk a literatúra.
Po dokončení magisterského štúdia môžu záujemcovia pokračovať v štúdiu formou rigorózneho konania v odbore učiteľstvo akademických predmetov, špecializácia slovenský jazyk a literatúra. Po úspešnom vykonaní skúšky a obhájení rigoróznej práce získava absolvent titul PaedDr.
Rozširujúce štúdium je určené záujemcom, ktorí si chcú rozšíriť učiteľskú aprobáciu o predmet učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry.
Videoprezentáciu Katedry si môžete pozrieť tu: VIDEOPREZENTÁCIA KATEDRY
Vymedzenie odborného profilu absolventa (1. stupňa)
Absolvent odboru učiteľstvo akademických predmetov (Bc.) je predovšetkým pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Je zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie, v jeho výstavbe, má vhľad do širších súvislostí výchovy a vzdelávania a má osvojenú informačnú gramotnosť. Taktiež je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, preto dokáže pôsobiť najmä v suportívnych zložkách inštitucionálneho vzdelávania.
Absolvent 1. stupňa študijného programu získa systémové poznatky zo zvukovej, morfologickej, lexikálnej a syntaktickej jazykovej roviny. Oboznámi sa so základnými poznatkami diachrónnej lingvistiky, pochopí podstatné fakty, princípy a teórie, ktoré sa vzťahujú na slovenský jazyk a jeho komunikačnú funkciu.
V literárnej zložke absolvent získa vedomosti o vývine národnej literatúry a jej charakteristických prejavoch v jednotlivých obdobiach od stredoveku po prvú polovicu 20. storočia, a to na pozadí základných vývinových tendencií svetovej literatúry.
Rozsah a kvalita poznatkov a zručností absolventa vytvoria predpoklady pre plynulý prechod do 2. stupňa štúdia, v ktorom študent nadobudne plnohodnotnú pedagogickú kvalifikáciu na výučbu slovenského jazyka a literatúry na základných a stredných školách.
Teoretické vedomosti absolventa 1. stupňa:
Vymedzenie odborného profilu absolventa 2. stupňa
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia v odbore učiteľstvo akademických predmetov je spôsobilý byť učiteľom predmetov prislúchajúcim jeho špecializácii na úrovni nižšieho a sekundárneho vzdelávania. Ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry, je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. S týmto obsahom dokáže narábať ako s produktom ľudskej (vedeckej) činnosti, a v tomto kontexte ho dokáže projektovať pre didaktické zámery a účely. Okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede) je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu. Má taktiež primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov.
Teoretické vedomosti absolventa 2. stupňa
Vedeckú a odbornú pripravenosť absolventa zaručuje absolvovanie predmetov, reprezentujúcich ťažiskové okruhy programu slovenský jazyk a literatúra, ktoré sú zastúpené v študijnom pláne.